SOFAM - Ondertussen, in het Fotografiemuseum te Charleroi
Fossoyeurs, © Frédéric Pauwels
SOFAM - Ondertussen, in het Fotografiemuseum te Charleroi
Paul Bulteel, Prix Sofam © Firmin de Maitre
SOFAM - Ondertussen, in het Fotografiemuseum te Charleroi
Robert Frank, New York 1982 © Marc Trivier

Maandag  22  Januari 2018

Ondertussen, in het Fotografiemuseum te Charleroi

17e Nationale Open Prijs voor Fotografie Laureaten Nationale Prijs: Frédéric Pauwels, SOFAM Prijs: Paul Bulteel Overzichtstentoonstelling: Marc Trivier

Nog tot 22 april 2018 zijn er in het Fotomuseum Charleroi twee grote tentoonstellingen te bezoeken. Marc Trivier presenteert er zijn overzichtstentoonstelling ‘La lumière et les choses” samen met het boek Photographies. Daarnaast is er, verspreid door de rechtervleugel van het museum, de tentoonstelling tgv de 17e Nationale, Open Wedstrijd voor Fotografie 2017 te zien. De hoge kwaliteit van de inzendingen en de diversiteit aan praktijken geven een momentopname weer van een medium dat hedendaags en experimenteel is, doch eveneens de sporen meedraagt van de collectieve, visuele geschiedenis van de fotografie.

Marc Trivier werkt uitsluitend met analoge, zwart-wit fotografie. Voor elk van zijn reeksen - portretten van kunstenaars, psychiatrische patiënten, beelden gemaakt in slachthuizen… - gebruikt hij een ander type camera: bijvoorbeeld een Rolleiflex camera op statief, of een Brownie-toestel uit 1940. Landschappen, maar ook details van bomen en dieren, al dan niet overgoten met fel licht in een klassiek vierkant formaat, komen eveneens aan bod. Verder laat hij uitvergrote contactbladen op de kijker los met een referentie naar de oude filmrollen die hij vroeger bij zijn vader zag.

Aan de 17de editie van de Nationale Open Wedstrijd voor Fotografie (Prix National de la Photographie Ouverte) namen 269 kandidaten deel. Ze werden qua thema en formaat volledig vrijgelaten, waardoor de meest uiteenlopende thema’s in de meest diverse vormen werden gepresenteerd.

De Nationale prijs ging naar Fréderic Pauwels bracht zijn beklijvende onderwerp - van doodgravers en hun werk, en de toestand van kerkhoven waarin de lichamen, door pesticides en waterdichte doodskisten, niet meer vergaan - op een subtiele manier in beeld. Ook gaat er speciale aandacht voor de winnaar van de SOFAM Prijs: Paul Bulteel, met kleur-beelden die hoofdzakelijk zwart-wit zijn en hun inspiratie vonden in de liederencyclus “Winterreise” van Franz Schubert. Bulteel verbeeldt de leegte op een wijze die de textuur van het medium fotografie uiterst tastbaar maakt. SOFAM zetelde mee in de jury, die samen een selectie maakte van 18 laureaten voor de tentoonstelling, en unaniem de 6 winnaars van de prijzen koos. De jury selecteerde nog 13 andere fotografen die mee in de catalogus zijn opgenomen.

Verder is er in de Boîte Noire een film te zien van Bénédicte Loyen: “Maraudeur” (Stroper) die, vertrekkende van een foto van haar grootvader, een verhaal vertelt dat via omzwervingen een weg aflegt die hij misschien wel ooit heeft afgelopen.

In de Galerie du Soir kan je, aan de hand van historische postkaarten uit het gelijknamige krantenarchief, afbeeldingen zien van de wereldtentoonstelling van 1910 in Brussel, en zeker de brand die er gewoed heeft. Dankzij deze postkaarten bleef de herinnering aan deze gebeurtenis voor het grote publiek bewaard.

(FDM)

http://www.museephoto.be/actuellesnl.html