Van begin maart tot begin juni lopen in Fotomuseum in Antwerpen drie tentoonstellingen. FOMU knoopt terug aan met een overzichtstentoonstelling van een van onze grote fotografen, Harry Gruyaert. Het bedrijf Monsanto wordt kritisch doorgelicht door fotograaf Mathieu Asselin, en het Collectie-team van het Museum stelt de deuren open van de omvangrijke verzameling en je kan een kijkje nemen in de studio en de ateliers.
De twee eerste tentoonstellingen lopen tot 10 juni 2018, Collectie in Transit loopt nog tot februari 2019.
Met deze retrospectieve komt Harry Gruyaert (1941) terug naar Antwerpen, waar hij een groot stuk van zijn jeugd doorbracht. Zijn werken zijn aan talrijke zuilen opgehangen als in een kathedraal; in zijkappellen zijn de diverse facetten van zijn oeuvre te zien. De thuisbasis van de fotograaf is nu Parijs, maar de ganse wereld is zijn werkterrein. Gruyaerts carriëre begon in de jaren ’60 toen hij vanuit Parijs naar New York trok en er de kleurenfotografie ontdekte dat in België toen nog in haar kinderschoenen stond.
Typerend voor zijn werk is dat het bijna altijd gesitueerd is in de openbare ruimte en dat menselijke figuren enkel figuranten zijn. Zijn werken zijn doordrongen van zijn warme gevoel voor kleur, licht en compositie. In 1982 trad de fotograaf als eerste Belg toe tot het agentschap Magnum, waar hij een uitzondering was door geen zwart-wit beelden in zijn portfolio te stoppen. Het Fotomuseum maakte een ontdekkingsreis in Gruyaerts eigen universum en is erin geslaagd om daarin zo goed als compleet te zijn.
Rivages is de inleiding tot de tentoonstelling en put uit Harry’s archief van beelden van zee en kust.
TV Shots is een reeks die hij in Londen maakte, wanneer hij daar in 1974 woonde, en gefascineerd raakte door de start van de kleurentelevisie.
East/West: in 1981 maakte Gruyaert een reeks in opdracht van het Amerikaanse tijdschrift Geo. Hij reisde daarvoor van Los Angeles naar Las Vegas. In het jaar 1989, een periode van opheffing, verbleef Gruyaert enige tijd in Moskou. Deze twee reeksen uit de jaren tachtig zijn nu gebundeld in een boek en in deze tentoonstelling.
Variations sous influence, hommage à Antonioni: de film - en het werk van Antonioni in het bijzonder - hadden een grote impact op Gruyaert. Deze invloed is voelbaar in zijn video “Hommage à Antonioni” waarin hij een een studie maakt van het werk van de cineast, die hij koppelt aan het zijne.
Simenon is de collectie pockets van Engelse vertalingen van Simenon’s romans uitgegeven door Penguin Books, waarvoor hij de covers maakte. 50 van de 75 voorziene exemplaren zijn aanwezig in het museum.
Roots vat Gruyaerts surrealistische kijk op zijn land van oorprong, die hij maakte bij een terugkeer in België begin jaren ’70. Verder zijn nog er nog enkele hoofdstukken uit zijn enorme catalogus van visueel werk in de tentoonstelling opgenomen onder de noemers Industrie, producties voor het modehuis Hermès, beelden van zijn beide dochters Saskia & Marieke, Architectuur en vroege zwart-wit afdrukken die zich vooral in de theaterwereld situeerden.
De tentoonstelling Monsanto®: A Photographic Investigation van de fotograaf Mathieu Asselin (Frankrijk, Venezuela) is het resultaat van een onderzoek van vijf jaar. Via commercieel drukwerk, nieuws items en foto’s stelt hij de multinational Monsanto op de proef. Hij neemt hun producten en de grenzen die ze aftasten om enorme winsten te verwezenlijken onder de loep, en onderzoekt hun impact op mens en landschap.
De publicatie Monsanto®: A Photographic Investigation (Actes Sud/Kehrer Verlag) werd vorig jaar bekroond met de Aperture First PhotoBook Award en is genomineerd voor de prestigieuze Deutsche Börse Photography Prize 2018.
Mathieu Asselin geeft op 10 mei een lezing in het Fotomuseum.
(FDM)